Een QR code is een krachtig middel. Je kan letterlijk iemand uit de echte wereld binnensleuren in een digitale wereld op de plaats die jij bepaalt. Wat er daarna gebeurt ligt grotendeels in jouw handen. Wordt het een lead of een afknapper?

QR codes hebben hun weg naar de vastgoedsector gevonden. Dat werd me nog eens duidelijk toen ik deze morgen bij de bakker stond en er allerlei flyers zag liggen over nieuwbouwprojecten, waardebepalingen, ... Gevoed door m'n interesse in digitalisering in de vastgoedsector kan ik me niet bedwingen om ze allemaal te scannen. Dit gaf aanleiding tot onderstaande lijst van tips:

 

QR codes zijn voor eeuwig, URLs zijn dat niet

Een beetje extra drama toegevoegd in deze titel om toch de aandacht te vestigen op deze problematiek. Alle codes die ik deze morgen scande leidden rechtstreeks naar de URL van de doelpagina. Mijn ervaring leert me dat URLs veranderlijk zijn. Een typisch voorbeeld is dat de omschrijvende titel van een pand wijzigt waardoor de SEO vriendelijke url ook verandert. Het resultaat is een QR code die in het beste geval de bezoeker naar een 404 pagina (page not found) doorverwijst waarop een duidelijk pad aanwezig is om toch je doel te bereiken. In het slechtste geval belandt de bezoeker in een doodlopend straatje, is deze mistevreden en ben jij je lead kwijt.

Enkele manieren om hiermee om te gaan

Google Analytics (of soortgelijke tracking applicatie)

Via google analytics kan je een lijst genereren van URLs die een 404 genereren. Raadpleeg deze regelmatig om te zien dat al je QR campagnes (en andere) goed lopen. Let op: Dit werkt enkel wanneer je website een 404 genereert op de originele opgeroepen URL. Wanneer je een gebroken link hebt kan je via je website een redirect instellen van de oude URL naar de nieuwe.

URL versioning

Zoals in het voorbeeld hierboven vermeld gebeurt het wel vaker dat er een wijziging gebeurt in de omschrijvende titel van een pand. Wanneer je website gebruikt maakt van SEO vriendelijke URLs en deze automatisch gegenereerd worden op basis van deze titels kan het dus voorvallen dat je onopgemerkt een campagne URL breekt. URL versioning, een term waarop je niet moet googelen want ik heb ze zonet uitgevonden, houdt de verschillende versies bij van URLs van een pagina. Wanneer iemand op een oude URL terecht komt en deze zou leiden tot een 404 kan de website op zoek gaan naar een nieuwere versie hiervan en de gebruiker doorverwijzen naar de juiste pagina.

Een slimme 404 pagina

Je zou de inhoud van je 404 pagina variabel kunnen maken op basis van het gebruikte device of binnenkomende URL.

Op basis van URL

Wanneer je URL informatie bevat waardoor je website kan afleiden dat het over een QR code campagne gaat zou je op de 404 pagina een overzicht van de campagnes kunnen tonen onder de titel 'Het spijt ons maar deze link werkt niet meer. Was je op zoek naar één van volgende items?'. De bezoeker is maar 1 klik verwijderd van z'n doel.

Op basis van device

Wanneer je niet op basis van URL kan werken zou je bovenstaande strategie kunnen toepassen voor alle mobiele surfers.

Medialoft's QR campaign manager

Of je kan een tool gebruiken om je campagnes te beheren, monitoren, ... Interesse? Neem contact op.

 

Afgelopen campagnes

Je QR codes zijn verspreid, je transactie is een succes en de campagne is afgelopen. Het medium waarop deze codes staan is offline dus je hebt geen controle over de circulatie en houdbaarheidsdatum hiervan. Wat doe je met gebruikers die de QR code scannen nadat de campagne afgelopen is?

Streef ernaar om je bezoeker nooit in een doodlopend straatje te sturen.

Een gescande code verschaft ons heel veel informatie over de bezoeker. Wanneer het bvb over een pand gaat kunnen we volgende zaken afleiden:

  • Welk type pand heeft de bezoeker interesse in (appartement, zorgvastgoed, ...)
  • In welke price range zoekt de bezoeker
  • De ligging waarin die zoekt
  • ...

Dit is alle informatie die je nodig hebt voor het converteren van deze lead. Hoe? Toon gelijkend vastgoed op basis van bovenstaande informatie of, indien je geen gelijkend vastgoed hebt, toon een optin formulier met bovenstaande data vooraf ingevuld (wijzigbaar door de bezoeker) dat eenvoudig met minimaal extra informatie kan ingezonden worden.

 

Meten is weten

Er is maar één manier om te weten of je campagne zichzelf terugverdiend en dat is door tracking. Vergeet niet aan elke QR code URL tracking parameters mee te geven. Hierdoor kan je in google analytics eenvoudig filteren op trafiek via je QR campagnes, deze volgen doorheen je website en in kaart brengen welke campagnes hun doel bereiken en welke niet.

 

Mobiele gebruiker, vluchtig bezoek

Er zijn weinig zekerheden in het leven maar dit is er wel één van. Een bezoeker die via een QR code komt zal hoogstwaarschijnlijk via een mobiel apparaat komen. Is je landingspagina geoptimaliseerd voor deze gebruikers? Maar al te vaak is de mobiele versie van een pagina een samengeperste desktop versie, ofwel alles verticaal: Heel veel informatie, heel veel scrollen, de CTA's uit het zicht.

Ga uit van een vluchtig bezoek. Je bezoeker staat misschien bij de bakker aan te schuiven en wanneer die uiteindelijk aan beurt is om te bestellen is de focus van je landingspagina weg en wordt je waarschijnlijk vergeten. De focus van je pagina moet liggen op het overtuigen en converteren van de bezoeker naar een lead die je achteraf via andere kanalen kan opvolgen.

 

We kunnen er nog veel meer over vertellen! Ben je op zoek naar een technische partner die meedenkt, bovenstaande naar de praktijk kan omzetten en jouw marketing kan ondersteunen? Dan ben je bij Medialoft aan het juiste adres.

  • Topics: Marketing, Digitalisatie

Klaar om te starten aan jouw verhaal?

Neem contact op en we vliegen erin!

Medialoft
Frederick Giƫt
BE0895.662.663