Je hebt het vast vaker gehoord: 'De website is jouw online vitrine'. Niets is minder waar, maar zijn we ondertussen onze offline vitrine uit het oog verloren?

Via dit artikel lanceert Medialoft de uitspraak 'De offline vitrine is jouw website'.

Wat de meeste vastgoedkantoren gemeen hebben is dat ze goed gelegen en zichtbaar zijn. De beschikbare raamruimte wordt opgevuld met vaak lichtgevende bordjes waarin het aanbod voorgesteld wordt. Hier en daar prijkt er een monitor tussen dat door middel van bewegende beelden de aandacht trekt. Ik vind het interessant om voor zo'n etalage te gaan staan als zoeker die interesse heeft in een bepaald pand.

Tussen al deze bordjes, of op de roterende slideshow, vind je een pand dat matcht met wat je zoekt en je wilt meer informatie hierover. Hoe ga je te werk? Tijdens de werkuren zou je eenvoudig kunnen binnenwippen en de nodige info opvragen. Maar heb je hier wel tijd voor? Misschien ben je op weg naar je volgende vergadering of loopt je lunchpauze teneinde. Geen probleem, als je het niet vergeet zal je 's avond contact opnemen. Je trekt snel een foto van het bordje als reminder. Eenmaal thuisgekomen, gegeten, ... snor je de foto op, surf je naar de website van de makelaar, zoekt het pand op (op basis van referentie, ligging, prijs, ...) en wanneer alles goed gaat krijg je wat meer informatie via de online pandfiche. Hoe ga je verder? Je hebt nog enkele vragen maar bellen of chatten lukt niet buiten de werkuren dus vul je het contactformulier in en hoop je de dag erop verder geholpen te worden.

Wanneer je bovenstaande aandachtig leest merk je dat er veel zwakke schakels zijn waardoor je als makelaar deze lead kan verliezen. Ik tackle ze niet allemaal in dit artikel maar ga dieper in op het vastgrijpen en servicen van deze potentiële klant door aan te bieden wat die op dat moment nodig heeft. Dat doen we door bruggen te bouwen tussen de offline en online vitrine. Daarvoor moeten we de offline vitrine bekijken als 'website' met de juiste call-to-actions op de juiste plaats en het toevoegen van hyperlinks.

Hyperlinks in een offline medium? Via QR natuurlijk! Lees zeker ook 'Zit jij al op de QR trein?'

Van bord naar detailpagina op de website

De detailpagina van een pand op de website zou een groot deel van de basisvragen moeten beantwoorden die niet beantwoord worden via het bordje in de etalage. Voorbeelden van zo'n vragen zijn:

  • Kan ik meer foto's bekijken?
  • Kan ik het (virtueel) bezoeken?
  • Kan ik de plannen bekijken?
  • Hoe stel ik mij kandidaat? (igv een huurwoning)
  • Wat zijn de extra kosten?
  • Waar is het gelegen?
  • ...

'Meer informatie? Scan deze QR code!'. Een eenvoudig geïmplementeerde hyperlink tussen een offline en online medium. De lead wordt gekatapulteerd naar een geoptimaliseerde webpagina waarop de meeste van z'n vragen beantwoord worden en waarop die verdere stappen kan ondernemen. In een later artikel gaan we dieper in op het 'top of mind' blijven en converteren van deze lead. Volg ons zeker op LinkedIn of Twitter.

Potentiële verkopers

Iedere zoeker is een potentiële verkoper. Een pand in de etalage trekt je aandacht. Mooie ligging, tuin, ... . Wat zou mijn huis waard zijn? Zou ik deze overstap kunnen maken? Waar kan ik een afspraak maken voor een waardebepaling?

Deze lead is warm en moet je warm houden. Stel dat in het midden tussen al die kooppanden een affiche hangt: 'Wat is jouw huis waard? Scan hier voor een gratis waardebepaling!'. De lead kan meteen de eerste stappen zetten: zich bekend maken en begeleid worden.

Niet gevonden wat je zocht? Wij zoeken voor jou!

Je bent zoekende maar je bent niet overtuigd door het huidige aanbod. Waarom zouden we dan niet, net zoals op de website, vragen om een zoekprofiel na te laten? Hieraan koppel je o.a. een wekelijkse nieuwsbrief met passend aanbod. Opnieuw een hyperlink tussen de offline en online vitrine.

 

Dit zijn maar enkele voorbeelden. Eens je in deze mindset bent zal er opnieuw een hele waaier aan mogelijkheden voor je open gaan die jou de kans bieden om je te onderscheiden van de andere spelers op de markt. De consument van vandaag wil onmiddellijk geholpen worden. Dat betekent dat je als makelaar veel meer moet inspelen op de impuls. Wat heeft de consument nodig op welk moment en hoe kunnen we dat faciliteren? Bovenstaande voorbeelden zijn kleine, goedkope oplossingen die het verschil kunnen maken tussen een lead die je nooit gekend zult hebben en een lead die je kunt converteren naar een transactie.

Het is vooral belangrijk dat de landing pages geoptimaliseerd zijn om antwoorden te bieden en te converteren. Daarvoor is het belangrijk om te werken met een flexibele en ervaren partij die focust op de vastgoedsector.

Tijd om jouw verhaal met Medialoft te starten?

  • Topics: Marketing, Digitalisatie

Klaar om te starten aan jouw verhaal?

Neem contact op en we vliegen erin!

Medialoft
Frederick Giƫt
BE0895.662.663