Vele kleintjes maken een grote. Dat is ook zo met deze, soms kleine, tijdvreters. Je zal ze meteen herkennen. Laat je verrassen door de tijdswinst die je maakt wanneer je volgende 4 zaken uitschakelt.

 

1. Informatie copy/pasten tussen software

Helaas nog te vaak voorkomend op vandaag: het manueel kopiëren van informatie tussen verschillende software paketten. Naast je CRM software, waarin je het dossier opmaakt en de relaties beheert, is er vaak externe software nodig voor het opvragen van stukken, keuringen, ... Pandinformatie en contactinformatie manueel overbrengen is geen pretje en is bovendien foutgevoelig. Vaak gebeurt de opvolging van deze aanvragen ook in deze externe paketten en moet je het resultaat opnieuw manueel overbrengen naar je CRM software.

Op vandaag bieden de meeste paketten een API aan waarlangs je de nodige informatie kan doorgeven en het resultaat kan opvolgen en ophalen. Medialoft streeft er naar dat deze zaken volautomatisch of via één druk op een knop gebeuren. Dat doen we door bruggen te bouwen tussen deze paketten.

 

2. Een bezoek plannen via mail/telefoon

Iemand toont interesse in een goed dat je aanbiedt en wenst dit te bezichtigen. Je neemt je telefoon en belt deze lead op maar het komt niet goed uit: je belt namelijk tijdens de werkuren en er is overleg nodig met de partner om een passende datum te prikken. Na de werkuren is het kantoor niet bereikbaar dus mailt de klant z'n gewenste bezoekmoment. De dag erna blijkt dat niet te passen in de agenda van de makelaar dus deze mailt enkele andere voorstellen. Enzovoort. Het vergt soms heel wat om uiteindelijk tot een bezoek te komen.

Deze problematiek hebben we getackled bij 2 vastgoedmakelaars:

Voor de ene makelaar bouwden we een bezoekplanner dat de agenda van de makelaars uitleest, interpreteert en bezoekmomenten genereert op momenten die passen. Het genereren van bezoekmomenten gebeurt realtime en houdt rekening met reistijd van de makelaar. De makelaar kan namelijk voordien een bezoek in een ander pand begeleiden, of een meeting op kantoor hebben. Via de website kan de bezoeker op eender welk moment van de dag een bezoek plannen. De bezoeken verschijnen automatisch in de agenda van de makelaar en de bezoeker krijgt een bevestigingsmail waarin die het bezoek eenvoudig kan annuleren. De dag zelf versturen we een herinnering per SMS waarop de bezoeker kan antwoorden mocht er toch iets tussengekomen zijn. Lees ook 'Digitale buddy voor de makelaar'.

De andere makelaar maakt gebruik van Rentio voor het beheren van huurleads. Rentio laat toe om leads de status 'Uitnodigen voor bezoek' te geven maar biedt op vandaag nog geen oplossing voor een bezoek te plannen. Daarvoor bouwde Medialoft de brug tussen de website, Rentio en Skarabee. Lees hier hoe we dit probleem tackleden.

 

3. Gebruik maken van te veel verschillende applicaties

Alhoewel het 'de rage' lijkt te zijn binnen de vastgoedsector om digitalisatie en automatisatie te zien als 'het koppelen en gebruiken van tientallen verschillende interfaces/applicaties' is dit niet the way to go als het op gebruiksgemak en tijdswinst aankomt. Bovendien zijn het vaak paketten die een algemeen doel dienen maar die, in het beste geval, omgebogen worden naar het ondersteunen van een vastgoedproces. In het slechtste geval wordt van de makelaar verwacht dat die z'n werkwijze aanpast aan dat van de gekozen applicatie.

Je team heeft meestal geen IT achtergrond en het vraagt veel van hen om met veel verschillende interfaces te werken, laat staan het oneindige switchen ertussen. Wat zit waar en hoe hou je het overzicht? En wat voor een overvloed van informatie krijg je over je heen als nieuwe makelaar?

Bij Medialoft streven we ernaar om zoveel mogelijk vanuit dezelfde interface te kunnen doen in zo weinig mogelijk klikken. En als het kan, liefst automatisch. Een interface specifiek gebouwd voor de taken van de gebruiker. Voor agence rosseel bouwden we de Backend, een webtoepassing waarin we op maat van de verschillende rollen, schermen bouw(d)en en waarin elke flow digitaal, automatisch, maar vooral intuïtief verloopt.

 

4. Standaard vragen beantwoorden

Ongetwijfeld ken je de standaard vragen en antwoorden al van leads die via Immoweb, ImmoVlan, en dergelijke portaalsites komen. Een simpele klik voor de gebruiker op een vooraf ingevuld formulier en de vraag is verzonden. Kon je maar even snel antwoorden.

Voor een klant maakten we dat mogelijk. We bouwden een lead handling systeem dat onderscheid maakt tussen standaard vragen en afwijkingen. Dit systeem interpreteert de standaard vragen en antwoordt volledig automatisch correct en compleet. Voor afwijkingen van deze vragen worden cases aangemaakt bij de juiste persoon die deze in een eenvoudige interface stuk voor stuk kan afhandelen, opvolgen, ...

  • Topics: Automatisatie, Digitalisatie

Klaar om te starten aan jouw verhaal?

Neem contact op en we vliegen erin!

Medialoft
Frederick Giƫt
BE0895.662.663